Zavřeli jsme za sebou brány Aljašky a taky dveře od auta. Teď bylo to trhání kilometrů na cestě do Pittsburghu/Toronta. Naštěstí je po cestě pořád čemu se divit, tak těch 6500 kilometrů relativně utíká. Pár postřehů z předního sedadla.
Zabít čas? Využít čas!
Střídáme se v řízení poměrně rovnoměrně. Karel jede dopoledne, já spíš odpoledne. I na sedadle spolujezdce se snažíme čas nějak smysluplně využít. Takže já se vracím do hokejového světa, snažím se před Světovým pohárem nastudovat co nejvíc materiálů.
Občas něco píšu. Občas si dám dvacet. Průběžně se společně divíme. Kamionům vezoucím dvougenerační domy. Obrovským strojům na budování dálnic. Rezidencím místních zemědělců. Pořád dokola krajině. K jejímu průzkomu nám pomáhá průvodce NG, který jsem dostal od drahého bratra.
Karel piluje španělštinu, objevuje novou metodu učení se cizího jazyka. Až pohnu s angličtinou, tak to snad taky zkusím. Ostatně jazyky mohou otevřít cestu k dalším dobrodružstvím, kterých máme oba v plánu asi tak na tři další životy…
Tak muziko hrej…
Otázka hudby byla jedna z prvních. Naštěstí se náš styl dost protíná. Rozdíl je v tom, že já mám hudební hluch a Karel sluch. Občas můžeme vypnout reproduktor a mám živě akustickou kytaru. Slušný luxus.
Sranda je, jak jsme postupně rozšiřovali náš playlist. V Jasperu jsme si gratulovali ke sbírce asi pěti hodin rockové hudby. Přibližně druhý, třetí den se nám oposlouchala. Takže teď mám v telefonu asi 500 písniček a další jsou u kolegy.
Začínali jsme se skutečnými mistry. Bruce Springsteen. Led Zeppelin, Queen… Teď občas jeden Bomby Ben Cristovao, neustále vyřvávají svůj Silný refrén Horkýže Slíže a sem tam se u Stánků zastaví Honza Nedvěd.
I cesta je cíl
Projet si Alaska Highway za hezkého počasí je zážitek na celý život. Jezera, hory, lesy. A taky safari. U široce vysekané krajnice se pasou medvědi (z 90 % bíložravci), přímo po asfaltu korzují stáda bizonů. Losi, jeleni a laně jsou samozřejmostí.
Navíc má tahle dálnice odpočívadla. Odpočívadla se záchody a odpadkovými koši. Tedy všechno, co cestovatel bydlící ve svém vozidle potřebuje. Jak moc to postrádáme na dalším úseku cesty ani nejde popsat…
Jak skončí Rockies, začne Oil Country. Kolem Edmontonu toho moc nebylo, žádný speciální důvod se sem štěhovat byste nenašli. Dokud se nekoplo do země a nezačala pršet ropa. Druhá zlatokopecká vlna mohla začít.
Postupně směrem na jihovýchod mizí stromy a objevuje se prérie. Nekonečná rovina osetá obilninami. Mnohdy je zajímavější sledovat mraky na obloze, než neměnící se obzor. Výjimou jsou jen sýpky farmářů, kterým se díky výšce 20 – 30 metrů říká “katedrály prérií”.
Kdy se to auto rozpadne?
Upřímně, už teď jsme dál, než jsem doufal. Tahle dodávka sjela z výrobní linky v roce 2002, jako jeden z posledních modelů Expressu před tím, než dostal novou tvářičku. Od té doby poznala hoooodně přes půl milionu kilmetrů asfaltu.
Motor zatím šlape parádně. Pokud mu dopřáváme 16 litrů benzínu na sto kilometrů, tak si mlaská a i ve 120 ho dokážete pobídnout k slušné akceleraci. Jsou i věci, co nešlapou. Nejde stáhnout jedno okýnko, nefunguje rádio. A teď ani světla. Což už je trošku problém.
Výlety pod hladinu? Minimálně
Hlavně se nepotopit a neudělat z dodávky ponorku. Už spolu s Karlem žijeme měsíc na poměrně omezeném prostoru vykolíkovaném stěnami Chevyho či stanu. Zatím to zvládáme. Jednou jsem řval já na Karlose, jednou sdělil své dojmy z mé osoby od podlahy on mně.
Ale těžko jsem si mohl přát někoho lepšího, protože v 95 % času najdeme kompromis, se kterým jsme oba spokojení. Rozhodně to se mnou není snadný, protože mám dost často jasnou představu, co chci JÁ. 🙂
Kde bydlíte? Na parkovišti
Sešlápneme “ruční” brzdu a můžeme si ustlat. Jenže, ne všude je to ideální. Parkrát to byla odpočívadla, párkrát parkoviště u dálnic. Ve městech jsou to betonové plochy před obchody řetězce Walmart. Tam je to oficiálně povoleno.
Problém samozřejmě je, že na parkovišti si člověk nedojde v noci jen tak lehce na záchod. Že tam jaksi není koupelna. Nemluvě o tom, že bysme měli třeba internet. Takže to byl a je trochu punk. Neskutečně super.